Monday, July 13, 2009

Socialen är på semester!

Mina glasögon gick sönder. Jag gick till optik affären där de inte kan reparera bågarna, men att de kan skaffa nya som passar till linserna. De var naturligtvis dyra. Jag var osäker om socialen skulle gå med på att betala för dem, men summan var ju ändå mindre än den hade varit om jag hade fått helt nya glasögon. Optikern skrev ett utlåtande som jag förde till socialens brevlåda. Döm om min förvåning då jag ser en lapp på dörren på vilken det står att socialen är på semester hela juli månad! Kan en statlig organisation ta ledigt på det där viset?? Jag var chockad.

Tänk om jag i god tro hade köpt mediciner och sedan väntat att få pengarna tillbaka. Det är ju så de vill att man ska göra. Lyckligtvis har de efter mycket tjat från min sida gått med på att ge mig en betalningsförbindelse varje månad så att jag inte behöver lägga ut av mina egna pengar. Nu stod jag emellertid med en räkning på 129 € i handen och insåg att jag skulle få lov att vänta med den till augusti månad. Optikern tyckte givetvis som jag att situationen var märklig och fodrade inte att jag skulle ge dem en handpenning. Det hade varit omöjligt för mig att överleva hela juli månad om jag hade tvingats lägga ut säg 50€. Optikern har gått med på att vänta. De tyckte att jag skulle ringa dejouren men jag inser ju att de inte kan göra några beslut.

Staden försöker spara pengar genom att skicka alla statsanställda på semester. Att socialbyrån är stängd tycker jag är oerhört. Människor har ju problem även på sommaren. Tänk om också hälsostationen vore stängd? Det är inte samma sak, men närapå. Jag är också chockad över att jag inte fick något meddelande om detta på förhand. Välfärdsstaten leker med sina medborgare.

No comments:

Post a Comment