Wednesday, February 4, 2009

Social "humor"

Socialens bortförklaringar 2009:

  • De har beslutat att inte skriva ut betalningsförbindelser till apoteket därför att människor inte vill bli igenkända som socialfall på apoteket.
  • Enbart i akuta sjukdomsfall kan de skriva ut betalningsförbindelser till apoteket.
  • De kan överväga att skriva ut betalningsförbindelse om man inte kan lägga ut för dyra mediciner bara om man lämnar in alla sina recept hos dem och väntar med att skaffa sina mediciner, samt ser till att man har räknat sina piller mycket noggrannt.
  • De måste kolla ens recept för att någon läkare i Kyrkslätt skrev ut mängder av salvor för dyra pengar.
  • De måste kolla ens recept för att folk har plockat kvitton från apoteksgolvet som de gett till socialen för att få ut pengar.
  • Jag kan inte få pengar för skötande av den dåliga rygg som jag har sjukpension för, med konditionsredskap, för det anses som hobbyverksamhet. Dessutom kan man motionera gratis.
  • Jag kan inte få pengar till en dammsugare för att man kan borsta sina golv för hand (oberoende om man är ryggsjuk eller inte).
  • Om jag vet att min dammsugare kommer att gå sönder måste jag spara varje månad från 400 € för att kunna köpa en.
  • Om jag inte har pengar till en dammsugare för 39 € så måste jag ta kontakt med en skuldsanerare, för det är inte socialens sak att rådgöra om min ekonomi.
  • Om jag har svårt att ringa viktiga samtal så kan jag nog få göra det gratis på diakonianstalten.

No comments:

Post a Comment