Friday, September 4, 2009

Exempel på socialens opsykologiska kommentarer







För att belysa social byråns förhållningssätt till en stadigvarande och sjuk person som jag har jag valt att presentera några beslut här. Tyvärr hittar jag inte just nu den i vilket det stod att jag ska torka av golven för hand. Men jag tycker att man från dessa kan se att förhållningssättet är förmyndaraktigt och kyligt, och ganska sårande för en känslig person som redan är besvärad av tvånget att tigga varje månad. Jag har i tidigare bloggar talat närmare om mina reaktioner då jag har fått dessa tråkiga beslut. Att bli dirigerad till en billighetsbutik för att köpa en leksaksdammsugare för 40 € efter att jag tvingades producera läkarutlåtande, att få höra att det fanns info på socialens dörr i sommar när de var på semester är löjligt eftersom det bara stod ett telefonnumer "vid kris" och jag inte i mitt stressade tillstånd hade sinnesnärvaro att förstå att man kanske kunde få ett beslut av dem trots allt, att bli hånad för att jag har valt min egen optiker och inte få någon vettig ersättning för glasögon jag tvingades skaffa medan socialen var på semester, samt att få höra att jag ska motionera gratis och anta att de menar promenad, är bara några exempel på hur man blir behandlad. Att sedan plötsligt bli krävd på min pappas kontoutdrag utan att ens bli tillfrågad vad saken gäller, känns som en hämndakt med syfte att få fast mig för bedrägeri (jo jag sitter förstås på några hemliga miljoner och utnyttjar systemet för hundra euro i månaden helt på pin kiv!). Jag har bett att inte behöva emotta sådana dryga och fullständigt onödiga kommentarer men i stället har jag upplevt att tonen har blivit om än mera kylig. Det känns som om de inte är nöjda innan de har mitt huvud på ett fat.


Hör på det informativa och avslöjande programmet "Granskat" i vilket jag medverkade förra veckan: http://arenan.yle.fi/audio/399656

No comments:

Post a Comment